Blog




Ciągnik rolniczy i jego kompatybilność z maszyną uprawową, kategorie trzypunktowego układu zawieszenia zgodne z normą ISO, inne warianty sprzęgania maszyn półzawieszanych przy pomocy ucha dyszla lub zaczepu kulowego, zasada stateczności, dociążenie przedniej osi ciągnika.






Ciągnik rolniczy i maszyna uprawowa – kompatybilność oraz sposoby agregowania




Kategoria trzypunktowego układu zawieszenia zgodna z normą ISO w ciągniku rolniczym


Myśląc o nowym ciągniku większość rolników zastanawia się nad jego mocą. To oczywiście istotne zagadnienie w kontekście posiadanego areału i rodzaju gleby, na której prowadzona jest uprawa. Jednak nie mniej ważną sprawą jest kompatybilność ciągnika z maszyną uprawową. W zależności od przeznaczenia i wybranego procesu produkcji do traktora będziemy chcieli podłączyć różne urządzenia, dlatego warto poznać warianty sprzęgania maszyn z ciągnikiem.



Wybór ciągnika rolniczego pod względem mocy i dostosowania do maszyn uprawowych




TUZ, czyli trzypunktowy układ zawieszenia



Ze względu na to, że maszyny zawieszane nie mają własnych kół cały ich ciężar przejmuje traktor i wymagają sprzęgania za pośrednictwem TUZ-a. Składa się on z dwóch cięgieł dolnych i łącznika górnego. W starszych modelach na ich końcach były przeguby kuliste, w które ręcznie wkładało się sworzeń i zabezpieczało go przed samoistnym rozłączeniem. Nowoczesne TUZ-y wyposażone są w końcówki hakowe (z samozatrzaskowymi zabezpieczeniami zapadkowymi), które łączą się ze specjalnymi przegubami kulowymi osadzanymi na sworzniach maszyny. Dzięki temu proces sprzęgania staje się szybszy, łatwiejszy i bezpieczniejszy.





Trzypunktowy układ zawieszenia TUZ – sposób podłączania maszyn rolniczych do traktora




Nowoczesne TUZ-y z końcówkami hakowymi – szybkie i bezpieczne sprzęganie maszyn

Główną zaletą TUZ-a jest duża stateczność. Umożliwia zarówno poprzeczne, jak i podłużne wypoziomowanie narzędzia oraz regulację głębokości jego pracy. Odpowiada za to część hydrauliczna składająca się z siłownika hydraulicznego połączonego z ramionami TUZ-a, pompy i rozdzielacza. Nowoczesne TUZ-y są wyposażone w elektroniczne systemy (ang. Electronic-hydraulic Hitch Control), które pozwalają regulować położenie maszyny panelem z przyciskami, a nie dźwigniami przy rozdzielaczu. Panel znajduje się w kabinie i ewentualnie na zewnątrz, np. na tylnej części błotnika.



Elektroniczny system sterowania TUZ-em (EHC) w nowoczesnych ciągnikach rolniczych




Normalizacja trzypunktowego układu zawieszenia



Wraz ze wzrostem popularności TUZ-ów rosło ich zróżnicowanie pod względem rozmiarów i dopuszczalnego obciążenia. Bywało, że mimo iż TUZ pozwalał na zamontowanie danej maszyny, to ciągnik okazywał się za słaby. Obecnie wymiary i wymagania dotyczące zawieszania narzędzi i osprzętu z tyłu traktora opisuje norma PN-ISO 730. Narzędzie współpracujące z ciągnikiem powinno mieć zaczep zgodny z zaczepem pracującego w gospodarstwie ciągnika. Opisane są cztery kategorie charakteryzujące tylny podnośnik ciągnika w zależności od jego mocy: zaczepy kategorii I instalowane są w ciągnikach o mocy do 48 KM, kategorii II – o mocy do 120 KM, kategorii III – o mocy do 240 KM, zaś IV – do 450 KM.





Kategorie trzypunktowego układu zawieszenia TUZ według normy PN-ISO 730




Podział TUZ-ów według mocy ciągnika – dopasowanie kategorii do maszyny rolniczej

Inne warianty sprzęgania maszyn półzawieszanych



Maszyny półzawieszane mają własny układ jezdny, więc siły pionowe wynikające z ich ciężaru tylko w pewnym stopniu są przenoszone na ciągnik. Urządzenia półzawieszane można agregować za pomocą dolnych cięgieł TUZ-a lub zaczepu. Możemy wyróżnić kilka rodzajów zaczepów, najpopularniejsze to ucho dyszla i zaczep kulowy, które najczęściej w maszynach uprawowych Rolmako montowane są jako opcja.


Różne sposoby agregowania maszyn półzawieszanych – TUZ lub zaczep dyszla




Zaczep manualny lub automatyczny i dyszel typu „oczko”



Maszynę z dyszlem oczkowym o śr. 40 mm sprzęgamy z ciągnikiem za pomocą sworznia o śr. 32 mm. To najprostszy i najtańszy system zaczepowy. Niestety, również najmniej wygodny. Występują w nim duże luzy ze względu na potrzebny wychył podczas wjeżdżania na przeszkodę lub wzniesienie. Pojawia się przez to charakterystyczne szarpanie, co wpływa na szybsze zużywanie zaczepu.

Zaczep manualny i automatyczny z dyszlem oczkowym do maszyn uprawowych

Dużo mniej luzów mają zaczepy automatyczne dzięki zastosowaniu sworznia o śr. 38 mm. Nie wymagają one działania operatora, ponieważ sworzeń jest zwalniany gdy dyszel uderzy w zatrzask. W tym przypadku ucho dyszla o śr. 50 mm zakłada się sworzeń o średnicy 48 mm.





Kulowy zaczep i końcówka dyszla



Jak sama nazwa wskazuje sworzeń zakończony jest kulą, na którą mocuje się ucho dyszla o odpowiednim kształcie. Całość blokuje zacisk od góry. Takie połączenie nie ma żadnych luzów (przez co charakteryzuje je większa wytrzymałość), a jednocześnie pozwala na wychył nawet do 30°. Najpopularniejszy w tej chwili system to zaczep K80, jednak na rynku dostępne są różne rozmiary przeznaczone do dyszla z innym naciskiem pionowym i różną masą całkowitą agregatowanej maszyny.






Kulowy zaczep K80 – stabilne sprzęganie maszyn rolniczych bez luzów




Nowoczesny zaczep kulowy i końcówka dyszla do maszyn półzawieszanych

Dodatkowo warto wspomnieć, że ucho dyszla może być flanszowe przykręcane na śruby, wspawywane albo przykręcane na jedną nakrętkę z tyłu. Z kolei zaczepy – bezpośrednio przykręcone do ciągnika lub do specjalnego adaptera mocowanego na bloku skrzyni biegów zwanego szyną, korpusem bądź sankami. Dzięki temu możemy sami zdecydować jaki zaczep zastosujemy i na jakiej wysokości. Co więcej, obecnie szyny są wyposażone w płyty przesuwne i adaptacyjne, do których przykręca się samą końcówkę zaczepu. Daje to możliwość montowania elementów pochodzących od różnych producentów, a dodatkowo zużywa się tylko „końcówka”, a nie cały zaczep.


Różne warianty mocowania zaczepów do ciągnika – montaż na adapterze




Zasada stateczności agregatu, czyli dociążenie przedniej osi ciągnika



Sprzęgnięcie kilkutonowej maszyny rolniczej z traktorem powoduje, że przednie koła tracą przyczepność do podłoża. Zmniejsza to siłę uciągu, ale przede wszystkim sprawia, że ciągnik inaczej hamuje i źle się prowadzi. Z tego powodu należy dociążyć przód zakładając dodatkowy balast lub maszynę montowaną z przodu. Rolmako oferuję całą gamę maszyn uprawowych agregowanych na frontowym podnośniku ciągnika.


Dociążenie przedniej osi ciągnika – wpływ na stabilność i bezpieczeństwo pracy




Przyjmuje się, że aby bezpiecznie poruszać się po drodze minimalne obciążenie przedniej osi powinno wynosić 20% całkowitej masy agregatu. Jednak optymalne obciążenie to ok. 40%. Maksymalna waga jest zależna od maksymalnej nośności opon. Aby dokładnie wyliczyć minimalne obciążenie trzeba dokonać obliczeń w oparciu o masę ciągnika i sprzęganej maszyny, ale również odległość jej zawieszenia od środka ciężkości i inne pomiary. Choć brzmi to nieco skomplikowanie, instrukcje obsługi podają zarówno wzór matematyczny, jak i potrzebne parametry, które należy do niego podstawić.


Minimalne i optymalne obciążenie przedniej osi ciągnika – zasady stateczności




Jednym z najlepszych sposobów dociążenia przedniej osi jest przedni TUZ. W przeciwieństwie do fabrycznych balastów daje możliwość szybkiego montażu i demontażu obciążenia oraz dostosowanie jego masy do zawieszonej maszyny z tyłu. Dodatkowo należy pamiętać, że przedni TUZ przede wszystkim zwiększa wydajność pracy, gdyż pozwala rozbudować zestaw uprawowy i zmniejszyć liczbę przejazdów po polu.


Przedni TUZ jako alternatywa dla balastów – poprawa trakcji i wydajności




Na koniec warto dodać, że nie tylko tylni TUZ został znormalizowany. Wszystkie elementy służące do sprzęgania maszyn z ciągnikiem mają swoje parametry i normy. Np. przedni TUZ opisuje norma DIN ISO 8759-2. Z tego powodu jeżeli planowane są dodatkowe zakupy lub wymiana wysłużonego sprzętu warto zastanowić się nie tylko nad rodzajem wykonywanych prac, ale również poznać sposoby agregowania maszyn rolniczych i kierować się normami ISO określonymi w instrukcjach.


Normy ISO dla układów zawieszenia TUZ i agregowania maszyn rolniczych







Artykuły powiązane


Polecane artykuły







Polski producent maszyn rolniczych rolmako.pl